گلیم با فرش، چه فرق‌هایی دارد؟
  • 1402/02/23

گلیم با فرش، چه فرق‌هایی دارد؟

فرق گلیم با فرش

تصور خانه‌های ایرانی بدون گلیم یا فرش تقریبا غیرممکن است. حتی اگر به اندازه یک فرش یا گلیم 1 در 1 فضا داشته باشید یا بخواهید با بخش کوچکی را با فرش و گلیم بپوشانید، باز هم خرید فرش و گلیم از لیست خریدتان خط نمی‌خورد. حالا اگر قصد خرید فرش یا گلیم دارید و می‌خواهید بین این دو وسیله یکی را برای خرید انتخاب کنید، این مقاله از وامینه مخصوص شماست. اینجا از تفاوت‌های فرش و گلیم برایتان گفته‌ایم تا بهتر بتوانید انتخابی مناسب داشته باشید.

تفاوت طرح و نقش در فرش و گلیم

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید تفاوت نقش و طرح در گلیم و فرش است. گلیم معمولا با طرح‌های ذهنی بافته می‌شود. در آن نشانه‌هایی از زندگی روستایی و عشایری است. زنگ‌ها شفاف هستند و طرح‌ها پیچیدگی زیادی ندارند. در گلیم ممکن است اشکال گوناگون از جمله حیوانات، گیاهان، انسان‌ها و جتی احجام هندسی، کنار هم بافته شوند. درواقع آنچه که احساس بافته در آن زمان بوده است، بر نقش کلی گلیمی که به دست شما می‌رسد، اثر دارد. در نتیجه گلیم، زاده احساس است.
فرش اما گونه‌ی دیگری است. اثر هنری زیبایی که باید تار به تار، طبق نقشه‌ای بافته شود. درواقع این نقشه است که تراکم، رنگ‌ها و حتی نوع بافت فرش را مشخص می‌کند.
در نتیجه فرش‌ها به قرینه و مطابق با طرح از پیش تعیین شده بافته می‌شود. این نکته، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های فرش و گلیم را شکل می‌دهد.

تفاوت ضخامت و نرمی در گلیم و فرش

برای انتخاب بین فرش و گلیم باید الیافی که در آنها استفاده شده است نیز توجه کنید. در تولید گلیم‌ها معمولا از پشم‌های ضخیم استفاده می‌شود. حال آنکه فرش می‌تواند علاوه بر پشم، ابریشم و نخ هم داشته باشد. به این دلیل، گلیم نازکتر و زبرتر است. اما فرش‌ها کمی ضخیم‌تر هستند و کاملا نرم‌اند. بافت فرش‌ها، لطافت بیشتری دارد و گلیم، زبر و خشک است. به همین دلیل باید کاربرد و محیطی که می‌خواهید برای آن فرش یا گلیم بخرید را در نظر بگیرید و بعد برای انتخاب بین فرش یا گلیم اقدام کنید.

تفاوت وزن گلیم وفرش

از نکات مهم دیگری که باید در زمان خرید گلیم یا فرش به آن توجه کنید، وزن این دو است. گلیم‌ها معمولا سبک‌ترند و می‌توان آنها را راحت‌تر جا به جا کرد. از سوی دیگر گلیم‌ها را می‌توان به راحتی از جایی به جای دیگر برد. آنها خوب تا می‌شوند و معمولا فضای کمی می‌گیرند. اما فرش‌ها به گونه‌ای دیگر هستند. فرش سنگین است و جا به جایی آن نیز اصولی دارد. مثلا نمی‌توانید فرش را به راحتی تا کنید. چرا که تا کردن فرش اصولی دارد که اگر رعایت شود، موجب شکستن فرش خواهد بود. به همین دلیل حمل و نقل فرش بسیار سخت‌تر است و نیاز به دقت و توجه بالایی دارد.

تفاوت شیوه شستشو گلیم و فرش

چه گلیم و چه فرش، پس از مدتی نیاز به شستشو دارند. در شستشوی فرش به خصوص فرش دستبافت، توجه به نوع شوینده‌ها و موادی که استفاده می‌کنید بسیار اهمیت دارد. فرش باید با تکنیک‌های درستی شسته شود تا آب داخل آن نماند و ریشه‌ها نیز زرد نشوند. گلیم اما روش شستشوی ساده‌تری دارد و دردسرهایش از شستن فرش کمتر است. تنها یک مورد در شستن گلیم وجود دارد و آن زمانی است که گلیم شما کاملا از جنس پشم باشد. پشم آب زیادی را به خود می‌کشد و بسیار سنگین می‌شود. در نتیجه وزن گلیم خیس خیلی بالا می‌رود و در نتیجه شستن آن سخت خواهد بود.

تفاوت عمر و دوام گلیم و فرش

فرش می‌تواند تا صد سال برایتان کار کند و پس از آن تبدیل به شی گرانبهایی شود که گاهی ارزشش غیر قابل تصور است. فرش آنقدر مهم است که برای خودش یک موزه مستقل دارد و بسیاری معتقدند که از مهم‌ترین محصولات صادراتی بین کشورها نیز تلقی می‌شود. گلیم نیز بسیار ارزشمند است اما شاید نتواند به اندازه فرش عمر کند. از سوی دیگر گلیم‌ها تار و پود ضعیفتری دارند و به مرور زمان، از شکل اولیه خود خارج می‌شوند.
به همین دلیل اگر کالایی با دوام می‌خواهید که تا سال‌ها برایتان کار کند، دوام فرش در مجموع بیشر از گلیم است و برای مدت طولانی‌تری می‌توانید روی آن حساب کنید.

تفاوت قیمت فرش و گلیم

معمولا فرش‌ها گران‌تر از گلیم هستند. مگر آنکه گلیم شما از الیاف خاصی بافته شده باشد یا نقش آن بسیار متفاوت باشد. حالا اگر قصد خرید قسطی فرش و گلیم را دارید، وامینه با ارائه اعتبار خرید اقساطی کالا همراه شماست. شما می‌توانید در سامانه وامینه ثبت نام کنید و پس از آن مدارک‌تان را تکمیل کرده و در آخر برای خرید قسطی گلیم یا خرید اقساطی فرش اقدام کنید. خرید قسطی در وامینه با منصفانه‌ترین سود است و در اقساط بلند مدت می‌توانید صاحب بهترین کالاها و خدمات شوید.
برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید قسطی از وامینه، سایت ما را ببینید و یا در ساعات اداری با همکاران ما تماس بگیرید.


نظر دهید
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید
لطفا نام خود را وارد نمایید
لطفا ایمیل خود را وارد نمایید
لطفا دیدگاه خود را وارد نمایید

دانلود اپلیکیشن

اطلاعات تماس
  • تهران، بلوار نلسون ماندلا (جردن)، خیابان شهید سلطانی (سایه)، شماره 8
  • 021-73694545 داخلی 2
  • info.vamine@gmail.com
  • 09022188444