چگونه طلا و جواهرات را تمیز کنیم؟
  • 1402/01/20

چگونه طلا و جواهرات را تمیز کنیم؟

این روزها، طلا و جواهر نه فقط یک شی زینتی بلکه بخشی از سرمایه مردم محسوب می‌شوند. به همین دلیل، نگهداری از زیورآلات بسیار اهمیت دارد و می‌تواند روی ارزش آنها نیز تاثیر بگذارد. گاهی پیش می‌آید که در اثر بی احتیاطی و یا استفاده از مواد اشتباه، قطعه طلا دچار خوردگی شده و بخشی از آن، نابود می‌شود. بعضی‌ها هم با مواد اشتباه، جواهرات را تمیز کرده‌اند و بعد شاهد ترک خوردن سنگ‌ها و از بین رفتن ارزش آنها بوده‌اند. اگر تمیز کردن طلا و جواهر به شیوه‌ی اصولی، برایتان اهمیت دارد و می‌خواهید از دارایی‌های خود به شکل مناسبی نگهداری کنید، این مطلب از وبلاگ وامینه را از دست ندهید. وامینه یک سامانه جامع و کامل برای خرید اعتباری انواع کالاها از جمله خرید قسطی طلا است و می‌تواند با سرمایه‌ای اندک شما را به ساختن اندوخته‌ای مناسب هدایت کند.

چرا طلا و جواهر را تمیز کنیم؟

از ویژگی‌های یک طلای خوب، پایداری رنگ آن است. در نتیجه طلای شما نباید زنگ بزند یا سیاه شود. اما با گذشت زمان و در ترکیب با عطرها، آب و حتی عرق بدن، زیورآلات کمی کدر می‌شوند. ذکر این نکته ضرری است که طلاها، همیشه مقداری مس و آهن هم دارند و بدون این دو عنصر، استحکام کافی نخواهند داشت. اما اگر ترکیب مس و آهن در طلا درست نباشد، آن قطعه به بدن شما رنگ می‌‌دهد و خیلی زود هم سیاه و خراب می‌شود.
این قطعه طلا با تمیز کردن درست نمی‌شود و بهتر است آن‌را به یک طلافروش با تجربه نشان دهید.

تمیز کردن طلا با سرکه

سرکه از مواد طبیعی معروفی است که برای تمیز کردن و براق شدن بسیاری از سطوح استفاده می‌شود. اما درباره استفاده از آن برای تمیز کردن طلا، احتیاط‌های مهمی وجود دارد. چرا که سرکه درواقع نوعی اسید است و می‌تواند تا حد سبب خوردگی طلای شما باشد. با این حال، تجربه‌های موفقی در استفاده از سرکه برای تمیز کردن طلاهایی که خیلی سیاه شده‌اند نیز وجود دارد. با این حال اگر طلای شما بسیار کثیف است و می‌خواهید آن‌را با روشی تمیز کنید، می‌توانید ترکیب سرکه و نمک را امتحان کرده و پس از آن، طلا را خوب با آب بشورید. در نهایت، باید قطعه طلا در مجاورت هوا باشد و کاملا خشک شود.

تمیز کردن طلا با مایع ظرفشویی بدون فسفات

فسفات از دیگر موادی است که می‌تواند سبب خوردگی طلا شده و ظاهر آن‌را نیز خراب کند. به همین دلیل اگر برای تمیز کردن طلا سراغ مایع ظرفشویی رفته‌اید، باید از انواع ملایم و بدون فسفات آن استفاده کنید. چند قطره مایع ظرفشویی را در آب بریزید و با یک دستمال نمدار یا مسواک، طلا را تمیز کنید. بعد طلا را بشویید و اجازه دهید به خوبی خشک شود.

تمیز کردن طلا با فویل آلومینیومی و جوش شیرین

یکی دیگر از ترکیب‌هایی که می‌توانید با آن طلای خود را تمیز کنید، جوش شیرین، آب داغ و یک فویل آلومینیومی است. این روش بسیار موثر است اما انجام آن نیاز به دقت زیاد دارد. برای این کار، یک ظرف پیرکس که قابلیت استفاده روی شعله مستقیم گاز را دارد، انتخاب کنید. پس از آن یک تکه فویل آلومینیومی را در انتهای آن بچسبانید و طلا را روی آن قرار دهید.
در مرحله بعدی، روی طلا یک یا دو قاشق جوش شیرین و آب جوش بریزید. حالا باید ظرف را روی حرارت بگذارید و حدود 5 دقیقه صبر کنید. واکنش شیمیایی فویل آلومینیومی و جوش شیرین، سیاهی‌های روی طلا را از بین برده و می‌تواند آن‌را مثل روز اول کند.

تمیز کردن طلا استفاده از مسواک و خمیر دندان

خمیردندان نیز یکی از موادی است که می‌تواند برای تمیز کردن طلا و جواهر کاربرد داشته باشد. البته اگر نمی‌دانید میزان مواد داخل خمیردندادن چقدر قوی است، اول بخش کوچکی را تمیز کنید و اگر مشکلی نبود، بقیه قسمت‌های آن‌را هم با مسواک، برق بیاندازید.

تمیز کردن جواهرات

تمام راه‌هایی که در بالا برایتان برشمردیم، برای تمیز کردن طلا کاربرد دارد. اما اگر روی انگشتر، گوشواره یا گردنبند شما، قطعه جواهری کار شده باشد، نباید هیچکدام از روش‌هایی که برایتان گفتیم را امتحان کنید.
چرا که سنگ‌های قیمتی روش تمیز کردن متفاوتی دارند و اگر با مواد شیمیایی نامناسب ترکیب شوند، ترک می‌خوند، کدر می‌شوند و یا از روی طلا بلند می‌شوند.
به همین دلیل امن‌ترین راه برای تمیز کردن جواهر، استفاده از پودر صابون است. پودر صابون را در آب حل کنید و بعد با یک دستمال نرم، آن‌را روی جواهرات بکشید.
بعد از تمیز کردن جواهرات، اجازه دهید سنگ کاملا خشک شود. چرا که در غیر این صورت سنگ آسیب جدی می‌بیند.

نکات مهم در نگهداری از طلا و جواهر

طلا و جواهرات را دور از گرد و غبار و مواد شیمیایی نگه دارید. بهتر است جواهر را در کیسه‌های پارچه‌ای و نرم بگذارید تا خط و خش نگیرند و آسیب نبینند.

نظر دهید
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید
لطفا نام خود را وارد نمایید
لطفا ایمیل خود را وارد نمایید
لطفا دیدگاه خود را وارد نمایید

دانلود اپلیکیشن

اطلاعات تماس
  • تهران، بلوار نلسون ماندلا (جردن)، خیابان شهید سلطانی (سایه)، شماره 8
  • 021-73694545 داخلی 2
  • info.vamine@gmail.com
  • 09022188444