فرش دستی مرغوب چه نشانه‌هایی دارد؟
  • 1401/11/08

فرش دستی مرغوب چه نشانه‌هایی دارد؟

فرش دستی از خاص‌ترین کالاهای ایرانی است که می‌تواند به هر خانه‌ای زیبایی و جذابیت منحصر به فردی ببخشد. از سوی دیگر، خرید و نگهداری از فرش ایرانی، از آلرژی، بیماری رماتیسم و دردهای مزمن جلوگیری می‌کند و می‌توان رطوبت خانه را هم کنترل کند. از آنجا که کیفیت فرش ایرانی بالاست، قیمت آن هم کم نیست و در نتیجه خرید نقدی فرش دستی برای همه امکان پذیر نیست و بودجه زیادی برای آن لازم است. اما سامانه وامینه با امکان خرید اقساطی فرش دست بافت، کاری کرده که خرید فرش دستبافت دیگر یک رویا نباشد. حالا که دیگر لازم نیست نگران پول خرید فرش دستی باشید، خوب است از نکات مهمی بدانید که در هنگام خرید فرش دستی به کارتان می‌آید.


1- استفاده از رنگ و الیاف طبیعی در فرش دستی

از مهم‌ترین ویژگی‌های فرش دستبافت مرغوب، می‌توان به کیفیت مواد اولیه آن اشاره کرد. اگر قصد خرید قسطی فرش از وامینه را دارید، حتما در نظر بگیرید که فرش دستبافت مرغوب با الیاف پشم، ابریشم و نخ طبیعی بافته می‌شود. از سوی دیگر، اگر رنگ طبیعی در رنگ کردن الیاف فرش به کار رفته باشد، با کشیدن یک دستمال نمدار روی فرش، نباید رنگ آن از بین برود یا پخش شود. اگر این اتفاق افتاد، یعنی رنگ‌های شیمیایی در فرش استفاده شده. این رنگ‌ها به مرور زمان آسیب می‌بینند و فرش‌تان خیلی سریع کیفیت خود را از دست خواهد داد.

2- قرینه بودن رنگ

نکته مهم دیگر که می‌تواند در تعییت قیمت فرش اثرگذار باشد، قرینگی رنگ فرش است. یعنی الیافی که برای بافت یک فرش استفاده شده از یک جنس و یک رنگ باشد و در نقش فرش خلل و عیبی ایجاد نکند. قرینه بودن رنگ فرش بسیار اهمیت دارد و اگر این نکته رعایت نشود، فرش ارزش خود را تا حدودی از دست خواهد داد.

3- قرینه بودن طرح

در زمان بافت فرش، هر چقدر مهارت بافنده بیشتر باشد، قرینگی طرح‌ها بهتر و درست‌تر رعایت می‌شود. در نتیجه قیمت این فرش بیشتر است و به مرور زمان هم ارزش آن بالاتر می‌رود. در زمان خرید قسطی فرش حتما به این نکته توجه کنید و نقش‌ها را با هم تطابق بدهید.

4- عدم وجود نقش نیمه کاره

از آنجا که فرش‌های دستبافت هنر دست هستند؛ ممکن است سهوا برخی نقش‌ها در فرش نیمه کاره بافته شوند. خطایی که شاید در یک بخش یا چند قسمت از فرش دیده شود. نقشی که کامل بافته نشده است نیز از قیمت فرش کم می‌کند.

5- تقارن در بافت فرش

فرش‌های دستی معمولا اندکی عدم تقارن را در بافت خود دارند. چرا که آنها کار دست هستند و اندکی عدم تقارن طبیعی است. اما هر چه این موضوع کمتر باشد، ارزش فرش بیشتر است و شما فرش دستی بهتری را برای خرید انتخاب کرده‌اید. برای خرید بهترین فرش دستی کافی است در سامانه وامینه ثبت نام کنید و پس از تکمیل اطلاعات خود، مدارک خواسته شده را بارگذاری نمایید. پس از آن می‌توانید از فروشگاه‌های وامینه برای خرید قسطی فرش دستی اقدام کنید.

6- توجه به پرز فرش

فرش دستبافت مرغوب پرز نرمی دارد، انعطاف پذیر است و درخشندگی‌اش را می‌توانید تشخیص دهید. اگر فرش شما این ویژگی‌ها را نداشته باشد، یعنی فرش‌تان با رنگ‌های نامرغوبی رنگ شده است.

7- تغییر دما در فصل‌ها

اگر فرش دستبافت با کیفیت و مواد اولیه مناسب بافته شده باشد، یک ویژگی منحصر به فرد دارد و آن تغییر دما در طی تغییر فصل است. فرش دستی مرغوب در تابستان به خنک شدن محیط کمک می‌کند. اما همین فرش در زمستان، فضا را گرم می‌کند و می‌تواند از بروز بیماری‌های استخوانی نیز جلوگیری کند.



اگر قصد خرید فرش دستبافت را دارید، کافی است وارد سایت وامینه شوید و ثبت نام کنید. پس از آن باید مدارک خواسته شده را بارگذاری نمایید و بعد می‌توانید تنها با یک برگ چک صیادی، برای خرید قسطی فرش مورد نظرتان اقدام کنید.

نظر دهید
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید
لطفا نام خود را وارد نمایید
لطفا ایمیل خود را وارد نمایید
لطفا دیدگاه خود را وارد نمایید
برچسب ها

دانلود اپلیکیشن

اطلاعات تماس
  • تهران، بلوار نلسون ماندلا (جردن)، خیابان شهید سلطانی (سایه)، شماره 8
  • 021-73694545 داخلی 2
  • info.vamine@gmail.com
  • 09022188444