چگونه یک کیسه خواب مناسب انتخاب کنیم؟
  • 1402/01/08

چگونه یک کیسه خواب مناسب انتخاب کنیم؟

فرقی نمی‌کند مقصدتان کویر باشد، جنگل یا یک کوهستان پربرف. خرید کیسه خواب از ضروری‌ترین کارهایی است که قبل از شروع سفرهای طبیعت‌گردی، باید به فکرش باشید. چرا که بدون این وسیله، فکر یک خواب آرام را باید از ذهن‌تان بیرون کنید و ضمنا ممکن است در معرض خطرات متعدد از جمله سرمازدگی، گزیدگی و بیماری‌های گوناگون متاثر از این موارد نیز قرار بگیرید. از آنجا که وامینه امکان خرید قسطی کیسه خواب را فراهم کرده است، در این مقاله برایتان از نکات مهم خرید این وسیله گفته‌ایم تا بتوانید با نگاهی درست، تجهیزات کمپ و سفرتان را بهبود ببخشید.

شکل کیسه خواب را انتخاب کنید

قبل از هر چیز باید بدانید چه کیسه خوابی برای شما مناسب است. در اینجا باید اولویت‌هایتان را در نظر بگیرید و بعد سراغ خرید قسطی کیسه خواب بروید.
معمولا کیسه خواب‌ها به سه شکل مومیایی، مستطیلی و بیس کمپ، تولید و به بازار ارائه می‌شوند. در نوع مستطیلی، می‌توانید کیسه خواب‌ها دو نفره و یک نفره را بیابید و با توجه به نیاز و بودجه‌تان، یکی را انتخاب کنید.

اتلاف انرژی را جدی بگیرید

کیسه خواب باید بتواند تا صبح شما را گرم نگه دارد و اجازه خروج گرمای داخل را به بیرون ندهد. برای این منظور، کیسه خواب‌های مومیایی، گزینه‌های ارزنده‌ای هستند. چرا که فضای داخلی این کیسه‌ها کم است و گرمای بدن در بخش کوچکی باقی می‌ماند.
پس از آن کیسه خواب‌هی بیس‌کمپ، اتلاف انرژی پایین‌تری دارند و برای مدت بیشتری، می‌توانند از بدن‌تان مراقبت کنند.
اما اگر به فضاهای خیلی سرد سفر نمی‌کنید، کیسه خواب مستطیلی برای شما مناسب است. این کیسه خواب‌ها، فضای خوابیدن بیشتری دارند اما گرمای داخلی خود را با سرعت بیشتری از دست می‌دهند.

وزن کیسه خواب

نکته هم دیگر در خرید قسطی کیسه خواب، توجه به وزن این وسیله است. اگر قرار است برنامه پیاده‌روی داشته باشید و مسیرهای طولانی را برای چند شبانه‌روز طی کنید، کیسه خواب سبک نیاز دارید. چرا که وزن کیسه خواب، می‌تواند حرکت‌تان را مختل کرده و مشکلاتی را برایتان پدید آورد. اما اگر بیشتر مسیر را با ماشین، موتور و یا پس از خرید دوچرخه قسطی می‌روید و نیاطس نیست کوله‌کشی زیادی انجام دهید، کیسه خواب‌های سنگین‌تر را هم می‌توانید انتخاب کنید.

الیاف داخل کیسه خواب

در کنار تمام ویژگی‌های مهم، الیافی که در ساخت کیسه خواب به کار رفته است، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. عمده کیسه خواب‌ها با دو ماده که شامل الیاف مصنوعی و پر طبیعی هستند، پر می‌شوند. برخی کیسه خواب‌ها نیز با ترکیب این دو ماده پر شده‌اند.
هرچقدر میزان پر بیشتر باشد، کیسه خواب سبک‌تر و البته گران‌تر است. اما اگر داخل کیسه خواب با الیاف مصنوعی پر شده باشد، کیسه خواب سنگین‌تر و ارزان‌تر است.
از سوی دیگر، الیاف پر، کیسه خواب‌های کوچکتری را می‌سازند که جابه‌جایی و جا دادن آنها در میان وسایل، بسیار راحت‌تر است. اما کیسه خواب با الیاف مصنوعی، نمی‌تواند خیلی کم حجم شود و در نتیجه، جای بیشتری می‌گیرد.
اکثر کیسه خوا‌ب‌های پر با پر غاز و یا اردک پر شده‌اند و فقط برخی که خیلی گران هستند، پر قو دارند. در نتیجه موقع خرید کیسه خواب پر، به این موضوع دقت کنید و متحمل هزینه اضافی نشوید.

رطوبت پذیری کیسه خواب

در کنار تمام ویژگی‌های خوبی که کیسه خواب پر دارد، نمی‌تواند رطوبت‌پذیری بالای آن را نادیده گرفت. به همین دلیل شستشوی کیسه خواب عملا در خانه غیرممکن است. چرا که در صورت رسیدن رطوبت، الیاف کیسه خواب به هم می‎چسبند و گرمادهی کیسه، از بین می‌رود. اگر جایی باشید و کیسه خواب‌تان خیس شود نیز همین وضعیت پیش می‌آید و تقریبا کیسه خواب‌تان را از دست داده‌اید.
اگر کیسه خواب شما نیاز به شستشو داشت، حتما آن‌را به مراکز خاص این کار بسپارید تا با مواد مخصوص و بدون آب، کیسه خواب را تمیز کنند. هرگز کیسه خواب را در آب غوطه‌ور نکنید و مراقب الیاف داخلی آن باشید.

دمای کیسه خواب

حالا باید به موارد تخصصی‌تر از جمله دمایی که کیسه خواب می‌تواند تحمل کند، بپردازیم. روی تمام کیسه خواب‌های استاندارد، عددهایی درج شده که نشان می‌دهد این کیسه خواب تا چه دمایی را می‌تواند تحمل کند. جالب است بدانید برای تعیین درجه مقاومت کیسه خواب‌ها در برابر سرما، وضعیت بدن خانم‌ها در نظر گرفته شده و هر کیسه خواب، در فضایی شبیه سازی شده با کوهستان قرار می‌گیرد تا عددهای مقاومتی آن مشخص شود.
1- دمای Comfort
عددی که در این بخش درج شده نشان می‌دهد تا این دما بدون احساس سرما در کیسه خواب، به راحتی می‌خوابید.

2- دما Comfort Limit
اینجا کم کم سرما را احساس می‌کنید اما می‌توانید هنوز بخوابید.

3- دما Extreme
این دما حداقل مقداری است که می‌توانید برای 6 ساعت در کیسه خواب تحمل کنید و اگر هوا سردتر شود، ممکن است هیپوترمی یا همان سرمازدگی برایتان اتفاق بیافتد.

طول و بلندی کیسه خواب

در خرید کیسه خواب باید قدتان را در نظر بگیرید که این وسیله خیلی برایتان بلند یا کوتاه نباشد. برای این منظور حتما به اعدادی که روی کیسه خواب درج شده دقت کنید و اگر قدتان بالای 180 سانتی‌متر است، کیسه خوابی را بردارید که مناسب با قدتان باشد و بتوانید به راحتی داخل آن استراحت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی انواع کیسه خواب و نکات مهم برای خرید آنها پرداختیم. اگر شما هم قصد خرید کیسه خواب را دارید و یا می‌خواهید این وسیله را به‌صورت اقساطی از بهترین فروشگاه‌های لوازم کمپ و سفر دریافت کنید، وامینه همراه‌تان است. کافی است وارد سامانه وامینه شوید و پس از تکمیل و ثبت اطلاعات خود، برای خرید قسطی انواع لوازم کمپ و سفر از جمله کیسه خواب قسطی، اقدام کنید.


نظر دهید
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید
لطفا نام خود را وارد نمایید
لطفا ایمیل خود را وارد نمایید
لطفا دیدگاه خود را وارد نمایید

دانلود اپلیکیشن

اطلاعات تماس
  • تهران، بلوار نلسون ماندلا (جردن)، خیابان شهید سلطانی (سایه)، شماره 8
  • 021-73694545 داخلی 2
  • info.vamine@gmail.com
  • 09022188444