نکات مهم در چک کشیدن
  • 1401/11/26

نکات مهم در چک کشیدن

چک اوراق بهاداری است که می‌توانید به عنوان ضمانت یا پول آن‌را رد و بدل کنید. چک‌ها انواع گوناگونی دارند و توسط بانک‌های مختلف صادر می‌شوند. چک، هویت مالی شماست و بنابر رفتارهای مالی شما صادر می‌شود. به همین دلیل چک کشیدن اهمیت بسیاری دارد و باید نکات آن‌را بدانید. چرا که اشتباه در چک کشیدن می‌تواند منجر به دردسرهای بسیار و البته آسیب به پیشینه مالی شما شود. در این مطلب از سامانه وامینه که در راستای ارائه انواع کالای اقساطی فعالیت می‌کند، بیشتر درباره نکت مهم چک کشیدن گفته‌ایم.

چگونه چک بکشیم؟

در چک کشیدن نکات مهمی وجود دارد که باید آنها را بدانید و رعایت کنید. برخی از این موضوعات بسیار ساده هستند و برخی دیگر، مربوط به جزییاتی است که باید به آن توجه کنید.

1- نوشتن مبلغ به عدد و حروف

از مهم‌ترین نکات نوشتن چک، نوشتن مبلغ به عدد و حروف است. این نکته اهمیت زیادی دارد و اگر مبلغ را فقط به عدد بنویسید، امکان جعل آن وجود دارد. جعل چکی که ناقص است از ساده‌ترین روش‌هاست و می‌تواند مشکلات زیادی را برایتان ایجاد کند.

2- نکات استفاده از خودکار

نکته مهم دیگر استفاده از خودکار است. مثلا اینکه باید از خودکار خودتان استفاده کنید و اجازه ندهید خودکار دیگری را به شما بدهند. از سوی دیگر، از خودکاری که دارد تمام می‌شود استفاده نکنید. چرا که مجبور می‌شوید بقیه چک را با رنگ و مدل دیگری بنویسید و به نوعی راه را برای جعل چک باز می‌کنید.
اگر با خودتان یک خودکار ثابت داشته باشید و با همان چک‌ها را بنویسید، خیلی بهتر است. چرا که می‌توانید مطمئن شوید خودکاری که با آن چک را نوشته‌اید دست خودتان است و کسی به آن دسترسی ندارد.

3- نکات مهم درباره امضای چک

در امضای چک باید به مدل امضای خود توجه کنید. امضای خیلی ساده قابل جعل است و امضایی که خیلی سخت باشد، حساسیت متصدی بانک را کم می‌کند. درواقع اگر امضا خیلی سخت باشد، روی آن توجه زیادی نمی‌شود. در نتیجه بهتر است یک امضای مناسب را انتخاب کنید. کاری دیگری که می‌توانید انجام دهید نوشتن اسم و فامیل کنار امضا است. چرا که دستخط شما در کنار امضا، کار جعل را بسیار سخت می‌کند.

4- نکات مهم درباره ثبت چک صیادی

در سال‌های اخیر برای جلوگیری از جعل چک و ایجاد مشکلات، ثبت صیادی ایجاد شد. این ثبت کمک می‌کند تا چک فقط توسط خود شما ثبت شود و فرد دیگری نتواند آن‌را جعل کند. در ثبت صیادی امکان ویرایش وجود دارد و اگر خطایی کنید، پس از رد شدن چک، می‌توانید آن‌را مجدد به ثبت صیادی برسانید.

5- نکات مهم نوشتن چک

اگر تجربه نوشتن چک را ندارید، خودتان به تنهایی چک را ننویسید. می‌توانید به محلی که قرار است به آن چک را بدهید مراجعه کنید یا تماس بگیرید و همه چیز را مو به مو بپرسید. چرا که اگر چک اشتباه نوشته شود قابل اصلاح نیست و باید برگ دیگری را مجدد بنویسید. این موضوع می‌تواند منجر به از دست رفتن یک برگ از چک‌تان شود.

خرید قسطی از وامینه با یک برگ چک

اگر قصد خرید قسطی دارید، وامینه می‌تواند کنارتان باشد. برای خرید قسطی از وامینه کافی است وارد سامانه شوید و ثبت نام کنید. پس از آن می‌توانید با یک برگ چک، اعتبار خرید انواع کالا از جمله لوازم خانگی قسطی، موبایل اقساطی، فرش قسطی، لپ تاپ اقساطی و... را دریافت کنید. خرید قسطی از وامینه سریع و ساده انجام می‌شود و می‌توانید بدون ضامن و سپرده، خرید اقساطی خود را انجام دهید.


نظر دهید
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید
لطفا نام خود را وارد نمایید
لطفا ایمیل خود را وارد نمایید
لطفا دیدگاه خود را وارد نمایید

دانلود اپلیکیشن

اطلاعات تماس
  • تهران، بلوار نلسون ماندلا (جردن)، خیابان شهید سلطانی (سایه)، شماره 8
  • 021-73694545 داخلی 2
  • info.vamine@gmail.com
  • 09022188444